GIRSANG VISION : Pada awalnya, tujuan daripada BLOG ini adalah sebagai media untuk MARGA/BORU GIRSANG dalam memberikan informasi/berita tentang setiap kegiatan MARGA/BORU GIRSANG dimananpun berada. Konsep artikel yang ingin disampaikan adalah dari MARGA/BORU GIRSANG kepada MARGA/BORU GIRSANG. Seiring perjalanan waktu saya pikir tidak ada salahnya saya coba mencari artikel-artikel yang bermanfaat sebagi bahan bacaan dan informasi. Salah satunya adalah sumber berita dari sebuah BLOG : http://rapolo.wordpress.com dimana ada artikel-artikelnya yang menurut saya baik untuk dimuat ulang dan bisa menjadi bacaan kita semua dan menjadi diskusi bagi kita. Baik konten dan komentar-komentar yang ada dalam artikel tersebut layak kita baca, karenanya mari kita analisa dan membuat masukan agar ada sebuah kesimpulan akan artikel konten dan komentar-komentar tersebut. Judul Aslinya adalah
Kosmologi Masyarakat Batak (http://rapolo.wordpress.com/2008/05/04/kosmologi-masyarakat-batak/#comment-1760).
Ada baiknya kita tahu dulu arti kata KOSMOLOGI, adalah :
- Ilmu (cabang astronomi yg menyelidiki asal-usul, struktur, dan hubungan ruang waktu dr alam semesta;
- Ilmu tt asal-usul kejadian bumi, hubungannya dng sistem matahari, serta hubungan sistem matahari dng jagat raya;
- Ilmu (cabang dr metafisika) yg menyelidiki alam semesta sbg sistem yg beraturan
Kosmologi Masyarakat Batak
Antara berpuluh-puluh suku kaum bangsa Melayu di Nusantara, masyarakat Batak adalah yang paling unik dengan sejarah budaya dan agama yang melingkarinya. Keunikan ini bukan sahaja kerana masyarakat Batak disinonimkan sebagai ‘masyarakat Kanibal’ tetapi kerana masyarakat Batak mempunyai budaya dan tamadun yang tinggi disebalik amalan kanibalistik.Tradisi masyarakat Batak di Nusantara mempunyai sejarah yang lama, menjangkau jauh sehingga lebih kurang 300 SM hingga 600 SM, bertumpu di Sumatra, Indonesia.
http://batakone.wordpress.com/2011/08/27/kosmologi-batak-parlangitlangitan/mata-ni-debata/ |
Pada peringkat awal (abad pertama) Sumatra di kenali sebagai Swarnabumi (bumi emas) oleh pedagang India – sejajar dengan penjumpaan emas di sini. Minat pedagang India terhadap emas menyebabkan pedagang-pedagang ini berbaik-baik dengan masyarakat pribumi – Batak. Dari semasa kesemasa, adat dan budaya pedagang India dihamparkan kepada masyarakat Batak yang menerimanya dengan mudah. Dalam sedikit masa, budaya masyarakat Batak banyak meresap budaya dan adat Hindu.
Sehingga kini masyarakat Batak paling banyak terdapat di Sumatra, terutamanya di kawasan Tapanuli. Disamping Sumatra masyarakat Batak juga menghuni kawasan-kawasan lain Nusantara, terutamanya Pulau Jawa dan kepulauan lain Indonesia, Semenanjung Malaysia, Singapura, Sabah, Sarawak, Brunei, Filipina, Sulawesi dan sebagainya.
Sehingga kini masyarakat Batak paling banyak terdapat di Sumatra, terutamanya di kawasan Tapanuli. Disamping Sumatra masyarakat Batak juga menghuni kawasan-kawasan lain Nusantara, terutamanya Pulau Jawa dan kepulauan lain Indonesia, Semenanjung Malaysia, Singapura, Sabah, Sarawak, Brunei, Filipina, Sulawesi dan sebagainya.
http://masterpieces.asemus.museum/stories.aspx?id=b81ed08a-ce7c-4c99-8088-9d915453977d |
Pola pergerakan masyarakat Batak dari Sumatra ke kawasan-kawasan lain di Nusantara dipengaruhi oleh dua faktor. Pertamanya, kedatangan penjajah barat ke Nusantara pada abad ke-17 dan keduanya, ‘adat merantau’ yang merupakan sebahagian daripada budaya masyarakat Batak.
Sebagai konsekuen penjajahan, sebilangan masyarakat Batak menjadi hamba abdi yang dijual dalam pasaran. Pada abad ke 19, penjualan hamba Batak adalah ghalib di Sumatra dan Nusantara umumnya. Lebih kurang 300 hingga 600 hamba Batak dijual di Singapura dan Pulau Pinang setiap tahun oleh Inggeris. Apa yang menarik ialah hamba-hamba Batak ini dijual oleh masyarakat Batak sendiri kepada Inggeris di Sumatra yang kemudiannya dijual di tempat-tempat lain.
Hasil daripada proses migrasi hamba Batak, berkembanglah populasi Batak di Malaysia, terutamanya di kawasan Utara Semenanjung Malaysia. Diskripsi fizikal masyarakat Batak yang gelap, berbadan tegap dan berambut kerinting dapat dikesan di Utara Semenanjung sehingga kini.
Namun dari segi keagamaan dan kepercayaan, masyarakat Batak di Malaysia sudah terpisah sama sekali daripada ikatan adat dan kepercayaan masyarakat Batak di Sumatra yang masih bersifat animistik dan Javaistik. Superioriti ‘adat’ digantikan dengan ‘agama Islam’ bagi masyarakat Batak di Malaysia. Natijahnya, corak hidup dan pemikiran masyarakat Batak di Malaysia, baik di Pulau Pinang, Perak, Pahang mahupun Kelantan tidak lagi merefleks budaya dan adat masyarakat Batak asal dari Sumatra.
Kajian ini menumpu kepada gambaran kosmologi Batak Sumatra, sebagai representatif masyarakat Batak Nusantara. Kosmologi masyarakat Batak di Malaysia adalah tidak lain daripada kosmologi Islam.
Berbalik kepada perkembangan budaya Batak. Menurut Edwin M. Loeb dalam bukunya ‘Sumatra : Its History and People’, masyarakat Batak mewarisi tradisi yang berupa adunan budaya setempat dengan agama-agama besar dunia yang merebak ke kawasan ini sejak abad pertama lagi. Hinduisme, Buddhisme, Islam, Kristianiti dan Taoisme, semuanya sampai ke Sumatra dahulu sebelum merebak ke tempat-tempat lain di Indonesia dan kepulauan Melayu yang lain.
Kehadiran budaya Hindu pada persekitaran abad pertama disusuli dengan kedatangan agama Buddha yang bersinskrit dengan agama Hindu dan kepercayaan lokal. Kemasukan Islam pada persekitaran abad ke 8 hingga 13 makin merencahkan lagi agama masyarakat Batak dan Sumatra umumnya, yang sudah
sedia bersinskrit dengan unsur-unsur lokal, Hinduisme dan Buddhoisme. Hasilnya, lahirlah ‘adat’, fenomena yang penting dalam kehidupan masyarakat Batak berbanding epistomologi agama.
Adalah tidak keterlaluan untuk dinyatakan bahawa masyarakat Batak secara umumnya memperolehi hampir kesemua fahaman spiritualnya dari India, terutamanya Hinduisme. Fahaman Hindu- Batak (pengadunan Hinduisme dengan kepercayaan lokal) kemudiannya merebak ke tempat-tempat lain di Indoensia.
Kata Loeb, antara beberapa elemen Hindu yang terdapat dalam kepercayaan Batak ialah idea ‘Pencipta’ dan ‘ciptaan’, stratifikasi syurga (langit), kebangkitan syurga (langit), nasib atau kedudukan roh selepas seseorang meninggal dunia, pengorbanan binatang, dan shamanisme (trans atau rasuk) sebenar-benarnya.
Fahaman keagamaan masyarakat Batak dapat dibahagikan kepada 3 bahagian: Kosmologi dan kosmogoni – dunia Tuhan (kedewaan) Konsep penduduk asal tentang roh. Kepercayaan tentang hantu, iblis dan nenek moyang.
Stratifikasi fahaman agama seperti di atas mirip kepada salah satu daripada fahaman Hindu. Orang Batak membahagikan kosmologinya kepada 3 bahagian. Bahagian atas adalah tempat bagi Tuhan dan Dewa.
Sebagai konsekuen penjajahan, sebilangan masyarakat Batak menjadi hamba abdi yang dijual dalam pasaran. Pada abad ke 19, penjualan hamba Batak adalah ghalib di Sumatra dan Nusantara umumnya. Lebih kurang 300 hingga 600 hamba Batak dijual di Singapura dan Pulau Pinang setiap tahun oleh Inggeris. Apa yang menarik ialah hamba-hamba Batak ini dijual oleh masyarakat Batak sendiri kepada Inggeris di Sumatra yang kemudiannya dijual di tempat-tempat lain.
Hasil daripada proses migrasi hamba Batak, berkembanglah populasi Batak di Malaysia, terutamanya di kawasan Utara Semenanjung Malaysia. Diskripsi fizikal masyarakat Batak yang gelap, berbadan tegap dan berambut kerinting dapat dikesan di Utara Semenanjung sehingga kini.
Namun dari segi keagamaan dan kepercayaan, masyarakat Batak di Malaysia sudah terpisah sama sekali daripada ikatan adat dan kepercayaan masyarakat Batak di Sumatra yang masih bersifat animistik dan Javaistik. Superioriti ‘adat’ digantikan dengan ‘agama Islam’ bagi masyarakat Batak di Malaysia. Natijahnya, corak hidup dan pemikiran masyarakat Batak di Malaysia, baik di Pulau Pinang, Perak, Pahang mahupun Kelantan tidak lagi merefleks budaya dan adat masyarakat Batak asal dari Sumatra.
Kajian ini menumpu kepada gambaran kosmologi Batak Sumatra, sebagai representatif masyarakat Batak Nusantara. Kosmologi masyarakat Batak di Malaysia adalah tidak lain daripada kosmologi Islam.
Berbalik kepada perkembangan budaya Batak. Menurut Edwin M. Loeb dalam bukunya ‘Sumatra : Its History and People’, masyarakat Batak mewarisi tradisi yang berupa adunan budaya setempat dengan agama-agama besar dunia yang merebak ke kawasan ini sejak abad pertama lagi. Hinduisme, Buddhisme, Islam, Kristianiti dan Taoisme, semuanya sampai ke Sumatra dahulu sebelum merebak ke tempat-tempat lain di Indonesia dan kepulauan Melayu yang lain.
Kehadiran budaya Hindu pada persekitaran abad pertama disusuli dengan kedatangan agama Buddha yang bersinskrit dengan agama Hindu dan kepercayaan lokal. Kemasukan Islam pada persekitaran abad ke 8 hingga 13 makin merencahkan lagi agama masyarakat Batak dan Sumatra umumnya, yang sudah
sedia bersinskrit dengan unsur-unsur lokal, Hinduisme dan Buddhoisme. Hasilnya, lahirlah ‘adat’, fenomena yang penting dalam kehidupan masyarakat Batak berbanding epistomologi agama.
Adalah tidak keterlaluan untuk dinyatakan bahawa masyarakat Batak secara umumnya memperolehi hampir kesemua fahaman spiritualnya dari India, terutamanya Hinduisme. Fahaman Hindu- Batak (pengadunan Hinduisme dengan kepercayaan lokal) kemudiannya merebak ke tempat-tempat lain di Indoensia.
Kata Loeb, antara beberapa elemen Hindu yang terdapat dalam kepercayaan Batak ialah idea ‘Pencipta’ dan ‘ciptaan’, stratifikasi syurga (langit), kebangkitan syurga (langit), nasib atau kedudukan roh selepas seseorang meninggal dunia, pengorbanan binatang, dan shamanisme (trans atau rasuk) sebenar-benarnya.
Fahaman keagamaan masyarakat Batak dapat dibahagikan kepada 3 bahagian: Kosmologi dan kosmogoni – dunia Tuhan (kedewaan) Konsep penduduk asal tentang roh. Kepercayaan tentang hantu, iblis dan nenek moyang.
Stratifikasi fahaman agama seperti di atas mirip kepada salah satu daripada fahaman Hindu. Orang Batak membahagikan kosmologinya kepada 3 bahagian. Bahagian atas adalah tempat bagi Tuhan dan Dewa.
Bahagian tengah (dunia) untuk manusia dan bahagian bawah (bawah bumi) untuk yang mereka yang telah mati – hantu, syaitan, iblis dan sebagainya.
Masyarakat Batak mempercayai kewujudan banyak Tuhan. Tuhan yang paling besar atau tertinggi kedudukannya ialah ‘Mula djadi na bolon’ – permulaan awal dan maha, atau ‘dia yang mempunyai permulaan dalam diriNya’. Konsep ini mempunyai persamaan dengan konsep ‘Brahman’ atau kala purusha Hindu.
‘Mula djadi na bolon’ berbentuk personal bagi masyarakat Batak dan tinggal di syurga yang tertinggi. Ia juga dihadiri oleh atribut-atribut ‘maha kebal’(immortality) dan ‘maha kuasa’ (omnipotence), justeru berupa pencipta segala-galanya dalam alam termasuk Tuhan. Dalam kata lain Mula djadi na bolon hadir dalam segala ciptaan.
Bersama-sama konsep Muladjadi na bolon – Tuhan Yang Maha Besar, masyarakat Batak secara pragmatiknya akrab dengan konsep Debata na tolu (Tiga Tuhan) atau apa yang dipanggil Tri-Murti atau Trinity dalam kosmologi Hindu.
Tiga prinsipal yang mewakili Debata na tolu ialah Batara Guru, Soripada dan Mangalabulan. Batara Guru disamakan dengan Mahadewa (Shiva) manakala Soripata disamakan dengan Maha Vishnu. Hanya Mangalabulan mempunyai sejarah kelahiran yang agak kabur dan tidak memperlihatkan persamaan dengan imej-imej kosmologi Hindu.
Antara tiga pinsipal ini, Batara Guru mempunyai kedudukan yang tinggi dan utama dikalangan masyarakat Batak, kerana sifatNya sebagai pencipta dan pada masa yang sama, hero kebudayaan yang mengajar kesenian dan adat kepada masyarakat Utara Sumatra ini.
Mangalabulan sebaliknya adalah prinsipal yang agak kompleks kerana disebalik merahmati dan menunaikan kebaikan dan kebajikan, Mangalabulan juga melakukan kejahatan atas permintaan, lantas menjadi Tuhan pujaan dan penaung bagi perompak dan pencuri – penjenayah secara umumnya.
Disamping tiga prinsipal utama ini – Debata na tolu, masyarakat Batak juga mempunyai banyak debata atau Tuhan yang lebih rendah stratifikasinya, misalnya debata idup (Tuhan Rumah), boraspati ni tano (spirit bumi/tanah) dan boru saniang naga (spirit air), Radja moget pinajungan (penjaga pintu syurga), Radja Guru (menangkap roh manusia) – tugasnya sama seperti malaikat Izarail dalam epistomologi Islam atau Yama dalam Hinduisme.
Debata adalah derivasi Sanskrit, deivatha. Dalam epistomologi Batak, debata mewakili Tuhan.Masyarakat Batak, seperti masyarakat Hindu, menerima kehidupan dalam nada dualiti. Kebaikan dan kejahatan saling wujud dalam kehidupan, dengan kebaikan menjadi buruan ultimat manusia.
Prinsipal jahat bagi masyarakat Batak ialah Naga Padoha, prinsipal yang terdapat pada aras paling bawah dalam hieraki tiga alam – iaitu di bawah bumi. Bersama-sama Naga Padoha ialah cerita bagaimana anak Batara Guru, Baro deak pordjar yang enggan mengadakan hubungan dengan Mangalabulan di langit, turun ke lautan primodial (sebelum bumi dicipta).
Masyarakat Batak mempercayai kewujudan banyak Tuhan. Tuhan yang paling besar atau tertinggi kedudukannya ialah ‘Mula djadi na bolon’ – permulaan awal dan maha, atau ‘dia yang mempunyai permulaan dalam diriNya’. Konsep ini mempunyai persamaan dengan konsep ‘Brahman’ atau kala purusha Hindu.
‘Mula djadi na bolon’ berbentuk personal bagi masyarakat Batak dan tinggal di syurga yang tertinggi. Ia juga dihadiri oleh atribut-atribut ‘maha kebal’(immortality) dan ‘maha kuasa’ (omnipotence), justeru berupa pencipta segala-galanya dalam alam termasuk Tuhan. Dalam kata lain Mula djadi na bolon hadir dalam segala ciptaan.
Bersama-sama konsep Muladjadi na bolon – Tuhan Yang Maha Besar, masyarakat Batak secara pragmatiknya akrab dengan konsep Debata na tolu (Tiga Tuhan) atau apa yang dipanggil Tri-Murti atau Trinity dalam kosmologi Hindu.
Tiga prinsipal yang mewakili Debata na tolu ialah Batara Guru, Soripada dan Mangalabulan. Batara Guru disamakan dengan Mahadewa (Shiva) manakala Soripata disamakan dengan Maha Vishnu. Hanya Mangalabulan mempunyai sejarah kelahiran yang agak kabur dan tidak memperlihatkan persamaan dengan imej-imej kosmologi Hindu.
Antara tiga pinsipal ini, Batara Guru mempunyai kedudukan yang tinggi dan utama dikalangan masyarakat Batak, kerana sifatNya sebagai pencipta dan pada masa yang sama, hero kebudayaan yang mengajar kesenian dan adat kepada masyarakat Utara Sumatra ini.
Mangalabulan sebaliknya adalah prinsipal yang agak kompleks kerana disebalik merahmati dan menunaikan kebaikan dan kebajikan, Mangalabulan juga melakukan kejahatan atas permintaan, lantas menjadi Tuhan pujaan dan penaung bagi perompak dan pencuri – penjenayah secara umumnya.
Disamping tiga prinsipal utama ini – Debata na tolu, masyarakat Batak juga mempunyai banyak debata atau Tuhan yang lebih rendah stratifikasinya, misalnya debata idup (Tuhan Rumah), boraspati ni tano (spirit bumi/tanah) dan boru saniang naga (spirit air), Radja moget pinajungan (penjaga pintu syurga), Radja Guru (menangkap roh manusia) – tugasnya sama seperti malaikat Izarail dalam epistomologi Islam atau Yama dalam Hinduisme.
Debata adalah derivasi Sanskrit, deivatha. Dalam epistomologi Batak, debata mewakili Tuhan.Masyarakat Batak, seperti masyarakat Hindu, menerima kehidupan dalam nada dualiti. Kebaikan dan kejahatan saling wujud dalam kehidupan, dengan kebaikan menjadi buruan ultimat manusia.
Prinsipal jahat bagi masyarakat Batak ialah Naga Padoha, prinsipal yang terdapat pada aras paling bawah dalam hieraki tiga alam – iaitu di bawah bumi. Bersama-sama Naga Padoha ialah cerita bagaimana anak Batara Guru, Baro deak pordjar yang enggan mengadakan hubungan dengan Mangalabulan di langit, turun ke lautan primodial (sebelum bumi dicipta).
Effigies, debata idup, Toba group © musée du quai Branly, photo Patrick Gries, Bruno Descoings, 70.2001.27.562. |
Apabila Batara Guru mengetahui insiden ini, dia menghantar segenggam tanah melalui burung layang-layang yang diletakkan pada lautan primodial. Hasilnya terjadilah bumi. Kemudian, dicipta pula tumbuhan, binatang dan haiwan. Hasil daripada hubungan anak Batara Guru dengan seorang hero dari langit (dihantar oleh Batara Guru) lahir generasi manusia.
Naga Padaho yang asalnya berkedudukan di lautan primodial telah disempitkan kedudukannya kerana pembentukkan dan perkembangan bumi dari semasa ke semasa. Kerana kesempitan ini, setiap pergerakkan Naga Padaho mengakibatkan gempa bumi. Mitologi ini selari dengan konsep fatalistik Batak bahawa dunia akan hancur pada satu masa nanti, apabila Naga Padaho berjaya membebaskan diri daripada himpitan Batara Guru.
Lee Khoon Choy, dalam bukunya Indonesia Between Myth and Reality mempunyai cerita asal usul dunia yang berbeza. Menurut Lee, pada awalnya terdapat satu Tuhan iaitu Ompung Tuan Bubi na Bolon – Tuhan omnipresent dan omnipotent. Ompung bermakna ‘moyang’. Semasa dia, Ompung Tuan Bubi na Bolon bersandar pada sebatang pohon banyan (beringin atau wiringin), ranting yang reput patah dan jatuh ke dalam laut. Ranting reput ini menjadi ikan dan hidupan air yang lain. Kemudian jatuh lagi ranting dan terciptalah serangga. Ranting ketiga yang jatuh membentuk binatang seperti rusa, monyet, burung dan
sebagainya. Ini disusuli dengan penciptaan kerbau, kambing, babi hutan dan sebagainya.
Hasil daripada perkhawinan dua ekor burung yang baru dicipta iaitu Patiaraja (lelaki) dan Manduangmandoing (perempuan) bermulanya kelahiran manusia daripada telur Manduangmandoing ketika berlakunya gempa bumi yang dasyat.
Meskipun berbeza dengan Loeb, mitos asal usul yang dibawa oleh Lee memperlihatkan persamaan pada dasarnya- asal usul manusia daripada telur dan pengaruh gempa bumi (karenah Naga Padoha).
Dilihat dari mata kasar, kisah asal usul ini berupa mitos yang tidak dapat diterima akal tetapi kekayaan mitos ini ialah, ia juga berupa alegori yang kaya dengan persoalan mistisisme, apabila dilihat dari perspektif intrinsik – hampir sama seperti peperangan dalam Mahabaratha dan Ramayana.
Apabila dikiaskan dengan mistisisme Hindu-Buddha, Naga padoha adalah tidak lain daripada Kundalini yang berkedudukan di tengah-tengah jasad manusia (dekat anus).
Dalam epistomologi Vaishnava (salah satu daripada aliran Hindu), avatara Maha Vishnu – Krishna Paramatma berlawan dengan Naga Kaliya, yang akhirnya tunduk kepada Krishna Paramatma. Secara intrinsik, alegori ini mengisahkan kejayaan Krishna Paramatma menawan nafsu (dilambangkan oleh naga/ular). Kalau Naga Padoha adalah Kundalini, bumi adalah jasad mansia, manakala Batara Guru adalah roh atau debata atau tondi yang hadir bersama-sama manusia apabila dicipta. Simbologi Naga (Ular) dalam mitologi Batak adalah universal sifatnya. Dalam epistomologi agama-agama Semitic, kita dapati watak ular diberikan pewarnaan hitam(jahat). Kisah pembuangan Adam dan Hawa (Eve) ke bumi adalah akibat hasutan ular terhadap Hawa yang kemudiannya menggoda Adam dengan kelembutannya.
Ironinya, masyarakat Batak percaya suatu masa nanti dunia akan hancur apabila Naga padoha bangun memberontak. Tetapi, selagi rahmat dan bimbingan Batara Guru masih ada pada manusia, selagi itu mereka akan dapat menundukkan Naga Padoha dan hidup dalam harmoni. Tidak hairanlah sekiranya Batara Guru
menjadi debata paling popular bagi masyarakat Batak dan Indonesia umumnya.
Koding, seorang lagi sejarahwan berpendapat terdapat banyak elemen identikal diantara mitologi Batak dengan Hindu. Boru deak pordjar – anak Batara Guru adalah Dewi Saraswati dalam Hinduimse. Batara Guru di samakan dengan Mahadewa (Shiva) dan juga dengan Manu – manusia pertama di bumi. Brahma dipersonifikasikan dengan watak Svayambhu – dia yang wujud daripada dirinya sendiri.
‘Telur dunia emas’ dari mana asalnya Svayambhu sebagai Brahman dan mencipta manusia dan Tuhan (tradisi Hindu), diubahsuai dalam mitologi Batak kepada tiga biji telur, dari setiap satunya lahir satu Tuhan. Justeru, ayam (manuk) yang melahirkan telur ini dianggap utama dalam kedudukan mitologi spiritual masyarakat Batak. Telur manuk (ayam) ini, dalam tradisi Tantrik dipanggil salangram atau speroid kosmik.
‘Roh’ adalah elemen terpenting agama dan adat masyarakat Batak. Konsep supernatural (mana) pula, hampir-hampir tidak wujud di sini. Konsep yang dominan dikalangan masyarakat Batak ialah tondi. Menurut Warneck, otoriti unggul kajian tentang masyarakat Batak, tondi ialah ‘spirit’ (tenaga halus), ‘roh manusia’, ‘individualiti manusia’ yang wujud sejak manusia berada dalam rahim ibunya lagi. Pada ketika ini ia menentukan masa depan anak yang bakal dilahirkan itu.
Tondi wujud hampir kepada badan dan sesekala meninggalkan badan. Peninggalan tondi menyebabkan orang berkenaan jatuh sakit. Justeru itu, pengorbanan dilakukan oleh seseorang untuk menjaga tondinya agar sentiasa berada dalam keadaan baik .Semua orang mempunyai tondi tetapi kekuasaan tondi berbeza daripada seorang dengan seorang yang lain. Hanya tondi tokoh-tokoh besar dan utama kedudukannya dalam masyarakat mempunyai sahala – kuasa supernatural (luar biasa atau semangat/keramat). Rasional kepada perbezaan ini sama dengan konsep fatalistik Hindu, yang beranggapan bahawa segala kecelakaan hidup telah ditetapkan sebelum lahir lagi dan tidak boleh dihindari. Kerana kelahiran adalah dalam kedudukan yang baik maka tondinya juga akan berada dalam kedudukan yang baik (berkuasa).
Bilangan tondi yang terdapat pada seseorang bervariasi daripada satu dan tujuh. Sebahagian masyarakat Batak percaya bahawa setiap orang hanya mempunyai satu tondi manakala sebahagian lain mengangkakan tujuh tondi bagi setiap individu.
Konsep lain berkaitan dengan tondi ialah begu (hantu atau iblis).
Begu ialah tondi orang mati. Bukan semua tondi adalah begu . Tondi yang natural tanpa perkaitan dengan kejahatan dikenali sebagai samaon. Setapak lebih tinggi daripada samaon ialah semangat atau debata (sama tahapnya dengan Tuhan) yang bervariasi mengikut fungsi dan kekuasaannya.
Shamanisme – tradisi menurunkan roh atau tondi orang yang sudah mati kedalam tubuh orang lain (yang masih hidup) yang dilakukan semata-mata untuk berkomunikasi dengan roh orang-orang yang sudah mati adalah tradisi yang paling popular di Utara Sumatra. Shaman (orang yang dituruni tondi atau ‘si baso’) terdiri daripada kedua-duanya, lelaki dan perempuan. Masyarakat Batak primitif yang tidak akrab dengan shamanisme (terutamanya di kepulauan Barat Sumatra) bergantung kepada dukun (seer – bahasa Inggeris atau ‘kavi’ – bahasa Sanskrit). Bezanya dukun dengan shaman, tondi (juga debata dan spirit) berkomunikasi secara personal dengan dukun. Dukun kemudian akan menyampaikan mesej wujud halus (tondi, debata dan spirit) atau mengubat pesakit mengikut pesanan wujud halus.
Shaman pula hanya berfungsi sebagai media untuk membolehkan tondi berkomunikasi dengan orang-orang yang ingin berurusan dengannya. Perhubungan ‘tondi’ dengan orang yang memanggilnya adalah langsung, berbeza dengan hubungan melalui dukun (orang ketiga).
Dukun Batak biasanya lelaki dan dikenali sebagai datu. Meskipun dukun Batak tidak mempunyai satu sistem atau institusi bagi melatih datu – kelompok masyarakat ini menjadi penjaga dan bertanggungjawab memperturunkan ritual esoterik dan pembelajaran (spiritual) Hindu dan lokal dari generasi ke generasi. Seperkara yang menarik pada amalan masyarakat Batak ialah konsep melihat kehidupan pada detik ‘kini dan sini’(here and now). Mereka percaya tondi yang ada pada mereka perlu dijaga dan dihidupi dengan sebaik-baiknya di sini (dunia) dan kini (sekarang). Mereka tidak menunggu bagi masa akan datang untuk mendapat balasan. Konsep ini meskipun boleh dilihat dari perspektif eksistensialis, juga boleh dilihat dari sudut mistisisme.
Hampir kesemua aliran mistis (biar agama apa sekalipun) menekankan umatnya agar menghidupi kehidupan dengan sebaik mungkin. Biasanya, jalan tengah digunakan, yakni bukan bersandar kepada semalam yang sudah berlalu dan esok yang belum pasti, tetapi menghidupi detik-detik kini dalam nada ke’sahaja’an. Konsep roh di kalangan masyarakat Batak berligar kepada ‘tenaga’ atau ‘kuasa’. Tenaga ini sekiranya berada dalam keadaan harmonis akan membawa kepada kebaikan. Sebaliknya kalau dihampakan atau dimurkakan, akan memberi kesan buruk kepada kehidupan manusia dan alam.
Meski banyak mendapat pengaruh agama Hindu, kepercyaan masyarakat Batak mempunyai elemen lokalnya yang tersendiri seperti konsep tondi. Tondi masyarakat Batak tidak boleh disempitkan sebagai aura – lilitan tenaga yang sentiasa ada dikeliling manusia. Malah tondi juga tidak boleh dirumuskan sebagai roh yang terdapat dalam jasad manusia. Tondi adalah adunan beberapa fahaman daripada beberapa tradisi yang kemudiannya membentuk tradisi kosmologi Batak yang unik.
Naga Padaho yang asalnya berkedudukan di lautan primodial telah disempitkan kedudukannya kerana pembentukkan dan perkembangan bumi dari semasa ke semasa. Kerana kesempitan ini, setiap pergerakkan Naga Padaho mengakibatkan gempa bumi. Mitologi ini selari dengan konsep fatalistik Batak bahawa dunia akan hancur pada satu masa nanti, apabila Naga Padaho berjaya membebaskan diri daripada himpitan Batara Guru.
Lee Khoon Choy, dalam bukunya Indonesia Between Myth and Reality mempunyai cerita asal usul dunia yang berbeza. Menurut Lee, pada awalnya terdapat satu Tuhan iaitu Ompung Tuan Bubi na Bolon – Tuhan omnipresent dan omnipotent. Ompung bermakna ‘moyang’. Semasa dia, Ompung Tuan Bubi na Bolon bersandar pada sebatang pohon banyan (beringin atau wiringin), ranting yang reput patah dan jatuh ke dalam laut. Ranting reput ini menjadi ikan dan hidupan air yang lain. Kemudian jatuh lagi ranting dan terciptalah serangga. Ranting ketiga yang jatuh membentuk binatang seperti rusa, monyet, burung dan
sebagainya. Ini disusuli dengan penciptaan kerbau, kambing, babi hutan dan sebagainya.
Hasil daripada perkhawinan dua ekor burung yang baru dicipta iaitu Patiaraja (lelaki) dan Manduangmandoing (perempuan) bermulanya kelahiran manusia daripada telur Manduangmandoing ketika berlakunya gempa bumi yang dasyat.
Meskipun berbeza dengan Loeb, mitos asal usul yang dibawa oleh Lee memperlihatkan persamaan pada dasarnya- asal usul manusia daripada telur dan pengaruh gempa bumi (karenah Naga Padoha).
Dilihat dari mata kasar, kisah asal usul ini berupa mitos yang tidak dapat diterima akal tetapi kekayaan mitos ini ialah, ia juga berupa alegori yang kaya dengan persoalan mistisisme, apabila dilihat dari perspektif intrinsik – hampir sama seperti peperangan dalam Mahabaratha dan Ramayana.
Apabila dikiaskan dengan mistisisme Hindu-Buddha, Naga padoha adalah tidak lain daripada Kundalini yang berkedudukan di tengah-tengah jasad manusia (dekat anus).
Dalam epistomologi Vaishnava (salah satu daripada aliran Hindu), avatara Maha Vishnu – Krishna Paramatma berlawan dengan Naga Kaliya, yang akhirnya tunduk kepada Krishna Paramatma. Secara intrinsik, alegori ini mengisahkan kejayaan Krishna Paramatma menawan nafsu (dilambangkan oleh naga/ular). Kalau Naga Padoha adalah Kundalini, bumi adalah jasad mansia, manakala Batara Guru adalah roh atau debata atau tondi yang hadir bersama-sama manusia apabila dicipta. Simbologi Naga (Ular) dalam mitologi Batak adalah universal sifatnya. Dalam epistomologi agama-agama Semitic, kita dapati watak ular diberikan pewarnaan hitam(jahat). Kisah pembuangan Adam dan Hawa (Eve) ke bumi adalah akibat hasutan ular terhadap Hawa yang kemudiannya menggoda Adam dengan kelembutannya.
Ironinya, masyarakat Batak percaya suatu masa nanti dunia akan hancur apabila Naga padoha bangun memberontak. Tetapi, selagi rahmat dan bimbingan Batara Guru masih ada pada manusia, selagi itu mereka akan dapat menundukkan Naga Padoha dan hidup dalam harmoni. Tidak hairanlah sekiranya Batara Guru
menjadi debata paling popular bagi masyarakat Batak dan Indonesia umumnya.
Koding, seorang lagi sejarahwan berpendapat terdapat banyak elemen identikal diantara mitologi Batak dengan Hindu. Boru deak pordjar – anak Batara Guru adalah Dewi Saraswati dalam Hinduimse. Batara Guru di samakan dengan Mahadewa (Shiva) dan juga dengan Manu – manusia pertama di bumi. Brahma dipersonifikasikan dengan watak Svayambhu – dia yang wujud daripada dirinya sendiri.
‘Telur dunia emas’ dari mana asalnya Svayambhu sebagai Brahman dan mencipta manusia dan Tuhan (tradisi Hindu), diubahsuai dalam mitologi Batak kepada tiga biji telur, dari setiap satunya lahir satu Tuhan. Justeru, ayam (manuk) yang melahirkan telur ini dianggap utama dalam kedudukan mitologi spiritual masyarakat Batak. Telur manuk (ayam) ini, dalam tradisi Tantrik dipanggil salangram atau speroid kosmik.
‘Roh’ adalah elemen terpenting agama dan adat masyarakat Batak. Konsep supernatural (mana) pula, hampir-hampir tidak wujud di sini. Konsep yang dominan dikalangan masyarakat Batak ialah tondi. Menurut Warneck, otoriti unggul kajian tentang masyarakat Batak, tondi ialah ‘spirit’ (tenaga halus), ‘roh manusia’, ‘individualiti manusia’ yang wujud sejak manusia berada dalam rahim ibunya lagi. Pada ketika ini ia menentukan masa depan anak yang bakal dilahirkan itu.
Tondi wujud hampir kepada badan dan sesekala meninggalkan badan. Peninggalan tondi menyebabkan orang berkenaan jatuh sakit. Justeru itu, pengorbanan dilakukan oleh seseorang untuk menjaga tondinya agar sentiasa berada dalam keadaan baik .Semua orang mempunyai tondi tetapi kekuasaan tondi berbeza daripada seorang dengan seorang yang lain. Hanya tondi tokoh-tokoh besar dan utama kedudukannya dalam masyarakat mempunyai sahala – kuasa supernatural (luar biasa atau semangat/keramat). Rasional kepada perbezaan ini sama dengan konsep fatalistik Hindu, yang beranggapan bahawa segala kecelakaan hidup telah ditetapkan sebelum lahir lagi dan tidak boleh dihindari. Kerana kelahiran adalah dalam kedudukan yang baik maka tondinya juga akan berada dalam kedudukan yang baik (berkuasa).
Bilangan tondi yang terdapat pada seseorang bervariasi daripada satu dan tujuh. Sebahagian masyarakat Batak percaya bahawa setiap orang hanya mempunyai satu tondi manakala sebahagian lain mengangkakan tujuh tondi bagi setiap individu.
Konsep lain berkaitan dengan tondi ialah begu (hantu atau iblis).
Begu ialah tondi orang mati. Bukan semua tondi adalah begu . Tondi yang natural tanpa perkaitan dengan kejahatan dikenali sebagai samaon. Setapak lebih tinggi daripada samaon ialah semangat atau debata (sama tahapnya dengan Tuhan) yang bervariasi mengikut fungsi dan kekuasaannya.
Shamanisme – tradisi menurunkan roh atau tondi orang yang sudah mati kedalam tubuh orang lain (yang masih hidup) yang dilakukan semata-mata untuk berkomunikasi dengan roh orang-orang yang sudah mati adalah tradisi yang paling popular di Utara Sumatra. Shaman (orang yang dituruni tondi atau ‘si baso’) terdiri daripada kedua-duanya, lelaki dan perempuan. Masyarakat Batak primitif yang tidak akrab dengan shamanisme (terutamanya di kepulauan Barat Sumatra) bergantung kepada dukun (seer – bahasa Inggeris atau ‘kavi’ – bahasa Sanskrit). Bezanya dukun dengan shaman, tondi (juga debata dan spirit) berkomunikasi secara personal dengan dukun. Dukun kemudian akan menyampaikan mesej wujud halus (tondi, debata dan spirit) atau mengubat pesakit mengikut pesanan wujud halus.
Shaman pula hanya berfungsi sebagai media untuk membolehkan tondi berkomunikasi dengan orang-orang yang ingin berurusan dengannya. Perhubungan ‘tondi’ dengan orang yang memanggilnya adalah langsung, berbeza dengan hubungan melalui dukun (orang ketiga).
Dukun Batak biasanya lelaki dan dikenali sebagai datu. Meskipun dukun Batak tidak mempunyai satu sistem atau institusi bagi melatih datu – kelompok masyarakat ini menjadi penjaga dan bertanggungjawab memperturunkan ritual esoterik dan pembelajaran (spiritual) Hindu dan lokal dari generasi ke generasi. Seperkara yang menarik pada amalan masyarakat Batak ialah konsep melihat kehidupan pada detik ‘kini dan sini’(here and now). Mereka percaya tondi yang ada pada mereka perlu dijaga dan dihidupi dengan sebaik-baiknya di sini (dunia) dan kini (sekarang). Mereka tidak menunggu bagi masa akan datang untuk mendapat balasan. Konsep ini meskipun boleh dilihat dari perspektif eksistensialis, juga boleh dilihat dari sudut mistisisme.
Hampir kesemua aliran mistis (biar agama apa sekalipun) menekankan umatnya agar menghidupi kehidupan dengan sebaik mungkin. Biasanya, jalan tengah digunakan, yakni bukan bersandar kepada semalam yang sudah berlalu dan esok yang belum pasti, tetapi menghidupi detik-detik kini dalam nada ke’sahaja’an. Konsep roh di kalangan masyarakat Batak berligar kepada ‘tenaga’ atau ‘kuasa’. Tenaga ini sekiranya berada dalam keadaan harmonis akan membawa kepada kebaikan. Sebaliknya kalau dihampakan atau dimurkakan, akan memberi kesan buruk kepada kehidupan manusia dan alam.
Meski banyak mendapat pengaruh agama Hindu, kepercyaan masyarakat Batak mempunyai elemen lokalnya yang tersendiri seperti konsep tondi. Tondi masyarakat Batak tidak boleh disempitkan sebagai aura – lilitan tenaga yang sentiasa ada dikeliling manusia. Malah tondi juga tidak boleh dirumuskan sebagai roh yang terdapat dalam jasad manusia. Tondi adalah adunan beberapa fahaman daripada beberapa tradisi yang kemudiannya membentuk tradisi kosmologi Batak yang unik.
COMMENT : Menarik dan layak dibaca.
Tanggapan Maridup Hutauruk:
Pada tanggal 21 Juli 2007 jam 9:14 pm
Batak ada jauh sebelum dikenal manusia apa itu agama. Kosmologi Batak sebenarnya sudah sangat jelas dipaparkan dalam legenda2 yang dimitoskan, sayang tak banyak yg punya arsip2 ini. Kosmologi Batak itu uraian tentang pohon kramat Sikkam Mabarbar (di Banua Ginjang) -(Kej.12:6) menjadi Arasundung (di Banua Tonga) menjadi Ariara menjadi Hariara. Hampir semua kosmologi Batak ada disini mulai dari penamaan bulan, 24 jam sehari, 30 hari sebulan, 12 bulan setahun, 8 arah mata angin/desa na ualu, permesa (Zodiak), pane na bolon, parhalaan, nama2 bintang dan bulan yg mempengaruhi kehidupan, dalihan natolu, jenis2 ulos, 3 makna warna batak (bonang manalu), banyak lagi. Kita tunggu saja penjelasannya dari para penulis batak.
Tanggapan Maridup Hutauruk:
Pada tanggal 21 Juli 2007 jam 9:14 pm
Batak ada jauh sebelum dikenal manusia apa itu agama. Kosmologi Batak sebenarnya sudah sangat jelas dipaparkan dalam legenda2 yang dimitoskan, sayang tak banyak yg punya arsip2 ini. Kosmologi Batak itu uraian tentang pohon kramat Sikkam Mabarbar (di Banua Ginjang) -(Kej.12:6) menjadi Arasundung (di Banua Tonga) menjadi Ariara menjadi Hariara. Hampir semua kosmologi Batak ada disini mulai dari penamaan bulan, 24 jam sehari, 30 hari sebulan, 12 bulan setahun, 8 arah mata angin/desa na ualu, permesa (Zodiak), pane na bolon, parhalaan, nama2 bintang dan bulan yg mempengaruhi kehidupan, dalihan natolu, jenis2 ulos, 3 makna warna batak (bonang manalu), banyak lagi. Kita tunggu saja penjelasannya dari para penulis batak.
HORAS ma
Tanggapan Maridup Hutauruk:
Pada tanggal 21 Juli 2007 jam 9:24 pm Horas!
Batak ada jauh sebelum manusia mengenal apa itu ‘agama’. Batak bukan parmalim, tetapi parmalim adalah bagian dari batak. Pohon keramat Sikkam Mabarbar dalam legenda batak yg ada di Banua Ginjang (Kej.12:6), kemudian di Banua Tonga dikenal dengan nama Arasundung kemudian sekarang dikenal sebagai Hariara. pohon keramat inilah sumber utama kosmologi Bangsa Batak; yaitu: pengaruh bendalangit Matahari,Bulan, Bintang, Desa na Ualu, 24 jam sehari, 30 hari dalam satu bulan 12 bulan dalan setahun, Pane na Bolon, Permesa (zodiak), warna bonang manalu, beberapa jenis binatang suci, dan banyak lagi. Mudah-mudahan para penulis batak mau mengungkapkannya ke publik.
Tanggapan Maridup Hutauruk:
Pada tanggal 21 Juli 2007 jam 9:24 pm Horas!
Batak ada jauh sebelum manusia mengenal apa itu ‘agama’. Batak bukan parmalim, tetapi parmalim adalah bagian dari batak. Pohon keramat Sikkam Mabarbar dalam legenda batak yg ada di Banua Ginjang (Kej.12:6), kemudian di Banua Tonga dikenal dengan nama Arasundung kemudian sekarang dikenal sebagai Hariara. pohon keramat inilah sumber utama kosmologi Bangsa Batak; yaitu: pengaruh bendalangit Matahari,Bulan, Bintang, Desa na Ualu, 24 jam sehari, 30 hari dalam satu bulan 12 bulan dalan setahun, Pane na Bolon, Permesa (zodiak), warna bonang manalu, beberapa jenis binatang suci, dan banyak lagi. Mudah-mudahan para penulis batak mau mengungkapkannya ke publik.
HORAS
Dan yang paling menarik perhatian adalah COMMENT-COMMENT dibawah ini :
jan eduart sipayung Dan yang paling menarik perhatian adalah COMMENT-COMMENT dibawah ini :
Dituliskan Agustus 25, 2009 pada 9:44 pm | Tautan Permanen
kami bukan batak!! tp simalungun,jgn anda buat simalungun sbg sebuah sub dari suku batak.ada beberapa fakta yg membuktikan kalau suku simalungun itu bkn sub dari suku batak.diantaranya:1)bahasa simalungun lbh dekat kpd bahasa sansekerta jika dibandingkan dgn bahasa batak’jd suku simalungun lbh tua dari pd suku batak,’2)adanya kerajaan yg terorganisir di simalungun yg diperintah seorang raja yg berdaulat penuh,bkn sprt di suku batak,pd suku simalungun raja adalah kepala pemerintahan,sdgkan pd suku batak raja adalah kepala marga/agama,
BACA TANGGAPANNYA :
hatinggian nauli
Dituliskan Agustus 27, 2009 pada 1:16 am | Tautan Permanen
Parhorasanma di hita saluhutna!
Lae Jan Eduart Sipayung,..salam kenal dari kami!
Apakah pernyataan anda mewakili seluruh masyarakat Simalungun?..dan adakah bukti otentik yang mengatakan bahwa Simalungun tidak serumpun dengan saudara2nya,puak2 Batak yang lain,khususnya Toba.
Apakah anda juga(mungkin)akan menggunakan “bukti” pustaha laklak yang ada pada marga Sipayung.Menurut cerita bahwa kalian berasal dari Cipayung di Jawa Barat.Dan juga apakah anda tidak menyadari bahwa bahasa Simalungun menurut penelitian ahli linguistik,salah satunya Uli Kozok,yang mengatakan bahwa dari segi bahasa rumpun Batak,Simalungun berada ditengah antara kelompok bahasa utara ( Karo & Pakpak ) dan kelompok bahasa selatan(Toba & Angkola-Mandailing.Dan juga dari aksara Simalungun,bukanlah yang tertua.Karena ada indikasi kuat masyarakat rumpun Batak (Karo,Pakpak,Toba,Simalungun dan Angkola-Mandailing)mengenal aksara yang sekarang berasal dari wilayah selatan pulau Sumatra,tepatnya kerajaan Sriwijaya.Artinya aksara Batak berasal dari aksara Pallawa yang telah dikenal pada masa Sriwijaya,dan masuk pertama kali lewat tanah Mandailing,lalu menyebar terus ke utara,Toba lalu Simalungun dan akhirnya Karo.Dari segi fisik manusianya,apakah anda ingin mengatakan bahwa orang simalungun berbeda dengan saudara2nya yang lain,khususnya Toba?
Saya ingin mengajak Lae Sipayung menyimak kembali komentar anda bahwa bahasa Simalungun lebih dekat kepada bahasa Sanskrit daripada bahasa Batak.Benarkah ?…
Saya yakin Lae adalah orang yang berpengetahuan luas dan pastilah anda mengetahui bahwa bahasa Sanskrit memiliki peranan yang sangat penting dalam sejarah bangsa Indonesia dan Asia Tenggara secara umum,dan masyarakat Batak secara khusus.Didalam semua bahasa rumpun Batak,banyak ditemukan perbendaharaan kata yang berakar dari Sankrit.Bahkan kitapun masyarakat rumpun Batak banyak menyerap unsur2 dari tanah Hindustan tsb.Coba Lae sebutkan apa saja itu?
Kerajaan Nagurkah yang Lae maksud,sebagai kerajaan berciri simalungun?Yang selalu dibanggakan oleh beberapa orang Simalungun sebagai kerajaan Simalungun?…
Bolehkah Lae buktikan secara faktual dan otentik bahwa kerajaan tsb didirikan oleh orang Simalungun.Memang didalam sebuah literatur kuno ada disebutkan kerajaan Nagur,namun tidak dijelaskan secara detil,namun disebutkan kalau kerajaan ini bersifat Batak,karena pada saat itu nama Simalungun belum dikenal.
Lae terminologi kerajaan ,raja,anak ni raja ,boru ni raja pada masyarakat Toba memang bukan dalam arti hurufiah,namun pada kasus Sisingamangaraja XII,simbol perlawanan masyarakat Batak Toba terhadap Belanda,ada pemaknaan baru terhadap terminologi raja dan kerajaan.Perlu diingat perlawanan masyarakat Batak Toba terhadap Belanda adalah salah satu perlawanan tersengit,terlama dan tebanyak dalam jumlah pasukan.Sisingamangaraja XII mendapat dukungan dari Aceh dan Minangkabau.Khusus Aceh,Batak memang memiliki hubungan mesra dengan saudaranya yang muslim tersebut sejak lama sekali.Begitu juga Batak Karo.Bahkan orang2 Pakpak pun turut memberi dukungan terhadap Raja yang disegani tsb.Salah satu istri Sisingamangaraja XII adalah boru Berutu dari Pakpak.
Lae Sipayung,apakah marga anda pernah menjadi raja di Simalungun,mengingat marga Sipayung tidak memiliki tanah ulayat sendiri,karena sistem raja maropat sendiri sepertinya mengharamkan adanya marga lain berkuasa selain SISADAPUR di Simalungun.Itukah sebabnya marga anda “melebur” ke marga Sinaga agar marga anda mendapat tempat? Lalu darimanakah asal-usul leluhur anda? Lagipula Lae,..bukankah kerajaan yang anda maksud kerajaan dari keempat marga itu saja?Artinya Simalungun tidak pernah ada kerajaan yang absolut bersatu seperti Inggris? Apakah Sinaga mau tunduk terhadap Saragih,..dan apakah Damanik mau menyatakan kepada Purba,.” Hamu do Rajanami na sangap namarmulia “…tentu saja kerajaan yang anda maksud adalah kerajaan marga bukan? Kalau memang betul dugaan saya ini,berarti bisa dikatakan keadaannya tidak berbeda dengan yang ada di Toba.
Jujur saja Lae orang Batak Toba tidak ada maksud ingin mendominasi saudara2 serumpun lainnya.Sudah menjadi sifat orang Toba ekpansif,agresif,aktif dan ingin mencoba hal2 diluar dunia mereka.Maka dari itulah sejak kami terbentuk sebagai sebuah kaum atau masyarakat,sejak itu pulalah kami selalu mencari tanah2 penghidupan baru,yaitu salah satunya yang paling dekat adalah tanah Simalungun. ” Lungun do roha mangida tano naso marpangisi i…” maka bebondong-bondonglah manusia2 yang tinggal di Sianjur Mula-Mula dan Pulo Samosir mencari penghidupan di tanah yang hanya dibatasi luasnya dan indahnya Tao Toba, ke tanah yang kelak dinamakan Simalungun.
Kami cukupkan dulu pertanyaan dan pernyataan kami.Kiranya Tuhan memberkati Lae dan keluarga ! Horas,horas,horas!
Dituliskan Agustus 27, 2009 pada 1:16 am | Tautan Permanen
Parhorasanma di hita saluhutna!
Lae Jan Eduart Sipayung,..salam kenal dari kami!
Apakah pernyataan anda mewakili seluruh masyarakat Simalungun?..dan adakah bukti otentik yang mengatakan bahwa Simalungun tidak serumpun dengan saudara2nya,puak2 Batak yang lain,khususnya Toba.
Apakah anda juga(mungkin)akan menggunakan “bukti” pustaha laklak yang ada pada marga Sipayung.Menurut cerita bahwa kalian berasal dari Cipayung di Jawa Barat.Dan juga apakah anda tidak menyadari bahwa bahasa Simalungun menurut penelitian ahli linguistik,salah satunya Uli Kozok,yang mengatakan bahwa dari segi bahasa rumpun Batak,Simalungun berada ditengah antara kelompok bahasa utara ( Karo & Pakpak ) dan kelompok bahasa selatan(Toba & Angkola-Mandailing.Dan juga dari aksara Simalungun,bukanlah yang tertua.Karena ada indikasi kuat masyarakat rumpun Batak (Karo,Pakpak,Toba,Simalungun dan Angkola-Mandailing)mengenal aksara yang sekarang berasal dari wilayah selatan pulau Sumatra,tepatnya kerajaan Sriwijaya.Artinya aksara Batak berasal dari aksara Pallawa yang telah dikenal pada masa Sriwijaya,dan masuk pertama kali lewat tanah Mandailing,lalu menyebar terus ke utara,Toba lalu Simalungun dan akhirnya Karo.Dari segi fisik manusianya,apakah anda ingin mengatakan bahwa orang simalungun berbeda dengan saudara2nya yang lain,khususnya Toba?
Saya ingin mengajak Lae Sipayung menyimak kembali komentar anda bahwa bahasa Simalungun lebih dekat kepada bahasa Sanskrit daripada bahasa Batak.Benarkah ?…
Saya yakin Lae adalah orang yang berpengetahuan luas dan pastilah anda mengetahui bahwa bahasa Sanskrit memiliki peranan yang sangat penting dalam sejarah bangsa Indonesia dan Asia Tenggara secara umum,dan masyarakat Batak secara khusus.Didalam semua bahasa rumpun Batak,banyak ditemukan perbendaharaan kata yang berakar dari Sankrit.Bahkan kitapun masyarakat rumpun Batak banyak menyerap unsur2 dari tanah Hindustan tsb.Coba Lae sebutkan apa saja itu?
Kerajaan Nagurkah yang Lae maksud,sebagai kerajaan berciri simalungun?Yang selalu dibanggakan oleh beberapa orang Simalungun sebagai kerajaan Simalungun?…
Bolehkah Lae buktikan secara faktual dan otentik bahwa kerajaan tsb didirikan oleh orang Simalungun.Memang didalam sebuah literatur kuno ada disebutkan kerajaan Nagur,namun tidak dijelaskan secara detil,namun disebutkan kalau kerajaan ini bersifat Batak,karena pada saat itu nama Simalungun belum dikenal.
Lae terminologi kerajaan ,raja,anak ni raja ,boru ni raja pada masyarakat Toba memang bukan dalam arti hurufiah,namun pada kasus Sisingamangaraja XII,simbol perlawanan masyarakat Batak Toba terhadap Belanda,ada pemaknaan baru terhadap terminologi raja dan kerajaan.Perlu diingat perlawanan masyarakat Batak Toba terhadap Belanda adalah salah satu perlawanan tersengit,terlama dan tebanyak dalam jumlah pasukan.Sisingamangaraja XII mendapat dukungan dari Aceh dan Minangkabau.Khusus Aceh,Batak memang memiliki hubungan mesra dengan saudaranya yang muslim tersebut sejak lama sekali.Begitu juga Batak Karo.Bahkan orang2 Pakpak pun turut memberi dukungan terhadap Raja yang disegani tsb.Salah satu istri Sisingamangaraja XII adalah boru Berutu dari Pakpak.
Lae Sipayung,apakah marga anda pernah menjadi raja di Simalungun,mengingat marga Sipayung tidak memiliki tanah ulayat sendiri,karena sistem raja maropat sendiri sepertinya mengharamkan adanya marga lain berkuasa selain SISADAPUR di Simalungun.Itukah sebabnya marga anda “melebur” ke marga Sinaga agar marga anda mendapat tempat? Lalu darimanakah asal-usul leluhur anda? Lagipula Lae,..bukankah kerajaan yang anda maksud kerajaan dari keempat marga itu saja?Artinya Simalungun tidak pernah ada kerajaan yang absolut bersatu seperti Inggris? Apakah Sinaga mau tunduk terhadap Saragih,..dan apakah Damanik mau menyatakan kepada Purba,.” Hamu do Rajanami na sangap namarmulia “…tentu saja kerajaan yang anda maksud adalah kerajaan marga bukan? Kalau memang betul dugaan saya ini,berarti bisa dikatakan keadaannya tidak berbeda dengan yang ada di Toba.
Jujur saja Lae orang Batak Toba tidak ada maksud ingin mendominasi saudara2 serumpun lainnya.Sudah menjadi sifat orang Toba ekpansif,agresif,aktif dan ingin mencoba hal2 diluar dunia mereka.Maka dari itulah sejak kami terbentuk sebagai sebuah kaum atau masyarakat,sejak itu pulalah kami selalu mencari tanah2 penghidupan baru,yaitu salah satunya yang paling dekat adalah tanah Simalungun. ” Lungun do roha mangida tano naso marpangisi i…” maka bebondong-bondonglah manusia2 yang tinggal di Sianjur Mula-Mula dan Pulo Samosir mencari penghidupan di tanah yang hanya dibatasi luasnya dan indahnya Tao Toba, ke tanah yang kelak dinamakan Simalungun.
Kami cukupkan dulu pertanyaan dan pernyataan kami.Kiranya Tuhan memberkati Lae dan keluarga ! Horas,horas,horas!
jan eduart sipayung
Dituliskan September 25, 2009 pada 10:53 am | Tautan Permanen
Ya memang tdk ada literatur yang ada,tp perlu anda ketahui kalau memang org simalungun berasal dari india bkn dari samosir seperti yg org ketahui,Asal-usul Suku Bangsa dan Bahasa Simalungun.
Agar lebih bertambah pengetahuan kita baiknya kita baca juga : Perbedaan Antara BATAK TOBA dan SIMALUNGUN (Kutipan Tulisan Dari Pdt. Juandaha Raya P. Dasuha, STh A.)
Menarik dan sangat informatif, semoga dari informasi-informasi yang disebutkan diatas menambah kaya pengetahuan kita tentang siapa kita "SIMALUNGUN".
Segala masukan dan koreksi sangat terbuka untuk mengedit artikel ini (open source) yang tentunya dengan data dan fakta serta sumber berita yang akurat sehingga apa yang menjadi koreksi bisa bermanfaat untuk menambah "celah-celah" yang hilang dari sejarah SIMALUNGUN pada umumnya, dan sejarah MARGA/BORU GIRSANG pada khususnya.
Terimakasih
GIRSANG VISION- HABONARON DO BONA
GIRSANG VISION- HABONARON DO BONA
0 komentar:
Posting Komentar
No comment is offensive tribe, religion and any individual, Use words and phrases are polite and ethical - Thank you -